State and Politics in Teaching History and Civilizations in the 5th Grade

Authors

DOI:

https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.106.315-328

Keywords:

system of state, politics, school history education, history and civic education

Abstract

Knowledge about building school students’ political culture takes a central place in modem civic education. In Bulgarian educational system teaching of History and Civilizations plays a main role in acquiring knowledge and concepts about state and politics. This article’s aim is to examine the role of the textbooks in History and Civilizations for 5th grade in the formation of school students’ initial concepts of state system and politics through studying the civilizations of the Ancient World. The article examines, analyzes and compares the relevant textbooks. It points out the ones that to the biggest extent contribute to the formation of school students’initial political literacy. The article underlines the leading role of the teaching of History and Civilizations in this important area of civic culture of the coming generation and their socialization as citizens in the democratic Bulgarian society.

References

Арнаудов, Васко, Цветански, Цветан, Стойчева, Виолета, Котларска, Кина. Исто­ рия и цивилизации за 5. клас. София: Булвест 2000, 2016.

Герасков, Михаил. Политическо възпитание. Габрово: Заря, 1902. Закон за училищното и предучилищно образование. В: Държавен вестник, 13 окт. 2015, № 79 (в сила от 1 авг. 2016).

Иванова, Цветана. Космополитният свят на Античността в иновативните подходи в учебния дискурс. В: Любословие, 2017, 17, с. 89-99.

Коларова, Цецка. Образование по правата на човека. София: Авангард Прима, 2013.

Коларова, Цецка. Гражданско образование в университета. София: Авангард При­ ма, 2014.

Колев, Валери, Грозев, Костадин, Михнева, Румяна, Зарков, Тодор, Караджинов,

Ивайло, Цветанова, Рая. История и цивилизации за 5. клас. София: Даниела Убенова, 2016.

Лазарев, Валерий. Общая теория права и государства. Москва: НОРМА, 2010.

Леков, Тодор, Ботева-Боянова, Диляна, Николов, Александър, Босева, Мария. Ис­ тория и цивилизации 5. клас. София: Просвета - София АД, 2016.

Матанов, Христо, Делев, Петър, Каснакова, Цонка, Мукарзел, Кабалан, Рангелова, Татяна. История и цивилизации за 5. клас. София: ИК „Анубис“, 2016.

Михайлова, Екатерина, Димова, Мария, Чолаков, Иво, Иванов, Георги. История и цивилизации 5. клас. София: ПРОСВЕТА ПЛЮС ЕООД. 2016.

Паев, Костадин. Въпроси на формирането на политическата култура. В: Югозападни листи, Благоевград, 2002, кн. 1, с. 77-89.

Паев, Костадин. Гражданското образование - ново предизвикателство пред обуче­ нието по история. В: История, 2020, № 4, с. 381-389.

Паев, Костадин. Гражданското образование - ново предизвикателство пред обуче­ нието по история. В: История, 2020, № 4, с. 381-389.Паев, Костадин. Гражданското образование в обучението по история. София: Па­ радигма, 2 0 2 0 .

Порожанов, Калин, Порталски, Александър, Бенчева, Катя, Менкова, Милена. История и цивилизации за 5. клас. София: Институт за образователни политики „Архимед и Диоген“, 2016.

Сартори, Джовани. Теория на демокрацията. Кн. 2. Класическите проблеми. София: Център за изследване на демокрацията, 1992.

Тодоров, Антоний. Граждани, партии, избори. България: 1879-2009. София: Изток- Запад, 2010.

Учебни програми по гражданско образование за X I и X II клас. (общообразователна подготовка) [онлайн]. Достъпно от: https://www.mon.bg/ bg 100522/ 100523 [Пре­ гледан на 22.04.2022].

Учебна програма по Околен свят за I клас. (Общообразователна подготовка) [он­ лайн]. Достъпно от: https://www.mon.bg/bg/1997 [Прегледан на 22.04.2022].

Учебна програма по Околен свят за II клас. (Общообразователна подготовка) [он­ лайн]. Достъпно от: https://www.mon.bg/bg/1699 [Прегледан на 22.04.2022].

Учебна програма по Човекът и обществото за III клас. (Общообразователна под­ готовка) [онлайн]. Достъпно от: https://www.mon.bg/bg/1689 [Прегледан на 22.04.2022].

Учебна програма по Човекът и обществото за IV клас. (Общообразователна под­ готовка) [онлайн]. Достъпно от: https://www.mon.bg/bg/2190 [Прегледан на 22.04.2022].

Учебна програма по История и цивилизации за V клас. (Общообразователна под­ готовка) [онлайн]. Достъпно от: https://www.mon.bg/bg/2000 [Прегледан на 22.04.2022].

Якимов, Георги, Иванчев, Александър. История и цивилизации за 5. клас. София: ИК „Св. Георги Победоносец“, 2016.

Almond, Gabriel, Verba, Simon. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton: Princeton University Press, 1963.

Heater, Derek. A brief history of citizenship. New York: New York University Press. 2004.

Arnaudov, Vasko, Tsvetanski, Tsvetan, Stoycheva, Violeta, Kotlarska, Kina. Istoriya i tsivilizatsii za 5. klas. Sofia: Bulvest 2000, 2016.

Geraskov, Mihail. Politichesko vazpitanie. Gabrovo: Zarya, 1902.

Zakon za uchilishtnoto i preduchilishtno obrazovanie. V: Darzhaven vestnik, 13 okt. 2015, № 79 (v sila ot 1 avg. 2016).

Ivanova, Tsvetana. [Kosmopolitniyat svyat na Antichnostta v inovativnite podhodi v uchebniya diskurs. V: Lyuboslovie, 17, pp. 89-99.

Kolarova, Tsetska. Obrazovanie po pravata na choveka. Sofia: Avangard Prima, 2013.

Kolarova, Tsetska. Grazhdansko obrazovanie v universiteta. Sofia: Avangard Prima, 2014.Kolev, Valeri, Grozev, Kostadin, Mihneva, Rumyana, Zarkov, Todor, Karadzhinov,

Ivaylo, Tsvetanova, Raya. Istoriya i tsivilizatsii za 5. klas. Sofia: Daniela Ubenova, Sofia, 2016.

Lazarev, Valeriy Vasilievich. Obshtaya teoriya prava i gosudarstva. Moskva: NORMA, 2010.

Lekov, Todor, Boteva-Boyanova, Dilyana, Nikolov, Aleksandar, Boseva, Maria. Istoriya i tsivilizatsii Vklas. Sofia: Prosveta - Sofia AD, 2016.

Matanov, Hristo, Delev, Petar, Kasnakova, Tsonka, M ukarzel, Kabalan, Rangelova,

Tatyana. Istoriya i tsivilizatsii za 5. klas. Sofia: IK „Anubis“, 2016.

Mihaylova, Ekaterina, Dimova, Maria, Cholakov, Ivo, Ivanov, Georgi. Istoriya i tsivili­ zatsii 5. klas. Sofia: PROSVETA PLYUS EOOD, 2016.

Paev, Kostadin. Vaprosi na formiraneto na politicheskata kultura. V: Yugozapadni listi, Bla- goevgrad, 2002, kn.1, s. 77-89.

Paev, Kostadin. Grazhdanskoto obrazovanie - novo predizvikatelstvo pred obuchenieto po istoriya. V: Istoriya, 2020, № 4, s. 381-389.

Paev, Kostadin. Grazhdanskoto obrazovanie v obuchenieto po istoriya. Sofia: Paradigma, 2020.

Porozhanov, Kalin, Portalski, Aleksandar, Bencheva, Katya, Menkova, Milena. Istoriya i tsivilizatsii za Vklas. Sofia: Institut za obrazovatelni politiki „Arhimed i Diogen“, 2016.

Sartori, Dzhovani. Teoriya na demokratsiyata. Kn. 2. Klasicheskite problemi. Sofia: Tsen- tar za izsledvane na demokratsiyata, 1992.

Todorov, Antoniy. Grazhdani, partii, izbori. Bulgaria: 1879-2009. Sofia: Iztok-Zapad, 2010.

Uchebni programi po grazhdansko obrazovanie za XI i XII klas. (obshtoobrazovatelna podgotovka) [onlayn]. Dostapno ot: https://www.mon.bg/ bg 100522/ 100523 [Pregle- dan na 22.04.2022].

Uchebna programa po Okolen svyat za I klas. (Obshtoobrazovatelna podgotovka) [on­ layn]. Dostapno ot: https://www.mon.bg/bg/1997 [Pregledan na 22.04.2022].

Uchebna programa po Okolen svyat za II klas. (Obshtoobrazovatelna podgotovka) [on­ layn]. Dostapno ot: https://www.mon.bg/bg/1699 [Pregledan na 22.04.2022].

Uchebna programa po Chovekat i obshtestvoto za III klas. (Obshtoobrazovatelna podgot­ ovka) [onlayn]. Dostapno ot: https://www.mon.bg/bg/1689 [Pregledan na 22.04.2022].

Uchebna programa po Chovekat i obshtestvoto za IV klas. (Obshtoobrazovatelna podgot­ ovka) [onlayn]. Dostapno ot: https://www.mon.bg/bg/2190 [Pregledan na 22.04.2022].

Uchebna programa po Istoriya i tsivilizatsii za V klas. (Obshtoobrazovatelna podgotovka) [onlayn]. Dostapno ot: https://www.mon.bg/bg/2000 [Pregledan na 22.04.2022].

Yakimov, Georgi, Ivanchev, Aleksandar. Istoriya i tsivilizatsii za 5. klas. Sofia: IK „Sv. Georgi Pobedonosets“, 2016.

Almond, Gabriel, Verba, Simon. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton: Princeton University Press, 1963.

Heater, Derek. A brief history of citizenship. New York: New York University Press. 2004.

Published

21.12.2023

How to Cite

Yakimov, G. (2023). State and Politics in Teaching History and Civilizations in the 5th Grade. ГСУ.ИФ, 106(1), 315–328. https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.106.315-328