“The Curtian is Still Made of Iron”. The Tragic History of 4X-AKC Flight in an International and Bulgarian Context
DOI:
https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.102.274-334Keywords:
4X-AKC, Israeli plane crash, Constellation, El Al, International Court of Justice, Cold War, Bulgarian-Israeli relations, MOSSAD, Stanley Hinks, Reuven Nall, Shabtai Rosenne, Nisim MevorachAbstract
The study is devoted to the Israeli plane that was fired by two Bulgarian jet fighters over the Bulgarian airspace on the 27th of July 1955. The main purpose of the author is to present the facts and circumstances associated with the tragic 4X-AKC flight and to examine the causes of the tragic event, the international response and the way it was used for propaganda purposes against both Bulgaria and the Eastern bloc and the USSR. The myths and assumptions concerning the plane crash that are a result of the obscure aspects about the reasons why the Israeli plane entered into the Bulgarian territory and the circumstances demanded for it to be brought down are analyzed. A special attention is paid to the impact of the incident on the relations between Bulgaria and Israel as the main parties in that special case and their diplomatic negotiations in order for the issue about the payment of certain compensation to the families of the victims to be resolved. The involvements of international institutions like the United Nations and the International Court of Justice in an attempt for the problem of the guilt and the compensation due thereunder to be solved are scrutinized.
Describing the international situation regarding the opposition and the military rivalry and competition between the representatives of the Eastern and Western blocs just at the time when the accident with the 4X-AKC flight used to happen Vanya Mihaylova reached to the conclusion that the main reason is the specific atmosphere of distrust and mutual suspicion. The death of 58 civilian passengers proved that the negotiations during the Geneva conference in 1955 were an example of a “cold detente” in the context of the hot confrontation and “the curtain was still made o f iron”.
References
Мирчева, Хр. История на международните отношения в най-ново време. Книга първа. София, Софи-Р, 2002, с. 578.
Гаджев, Др., Барух, Н. Полет 4Х-АКС. 27 юли 1955. София, Труд, 2003.
Огнянов, Л. Дипломация на съвременна България. Шумен, Епископ Константин Преславски, 2006, с. 119.
Груев, М. Външната политика на Народна република България и Студената война. - В: НРБ от началото до края. Под общата ред. на Ив. Знеполски. София, Снела, 2011, с. 232.
Недялков, Д. Българската авиация през Студената война. София, Военно издателство, 2001, с. 197 - 199; История на българската военна авиация. София, Военно издателство, 2012, с. 369. В първата книга са допуснати някои сериозни неточности. Отбелязано е, че инцидентът с израелския самолет става през 1956 г., объркан е моделът на български те самолети-изтребители, като вместо „МиГ-15" е написано „МиГ15-бис" и е посочено, че катастрофата се случва в региона на Югоизточна, вместо Югозападна България.
Григорова, И. Българо-френските отношения по време на президентството на ген. Дьо Гол (1958 - 1969 г.). София, Албатрос, 2009, с. 111.
Меламед, В. Рейс 402 остана в зоната на здрача.// Криле, 1991, № 12, с. 24.
Статията е публикувана в две отделни издания с малки разлики в съдържанието. — Цаков, Цв. Въздушните погроми: интриги и истини. Български милитер МиГ-ове отново сразиха израелски цивил Констелейшън. // Аерофанатик, № 2, 11 май 1992; № 3, 22 май 1992; Трагедията „Констелейшън“ 38 години по-късно. Бог никого не спасява насила. // Поглед, № 41, 11 окт. 1993; № 42, 18 окт. 1993.
Ковачев, П. 58 евреи гинат над Рупите. 2 наши изтребителя МиГ-15 свалят израелски пътнически самолет през 1955 г. // 24 часа, XIII, № 6 (4441), 7 ян. 2004; Версии за свалянето на израелския пътнически самолет над Рупите през 1955 г.: От „заради агент на Мосад“ до „заради царчето“. // 24 часа, XIII, № 7 (4442), 8 ян. 2004; Михайлов, Б. Полет 4Х-АКС. Как България е осъдена да плаща по $8,292 за загиналите пътници на свален от комунистите самолет, [online], [viewed 17 March 2015, 16:25]. http://www.bg-voice.com/articles/view/polet_4h-aks/2116/; Гергушева, П. Една трагедия в небето на България 59 години по-късно. [online], [viewed 17 March 2015, 16:27]. http://btvnovinite.bg/gallery/bulgaria/obshtestvo/edna-tragediya-v-nebeto-na-balgariya-59-godini-po-kasno.html; Лазарова, Б. Израелски пътнически самолет свален у нас през 1955 г. [online], [viewed 17 March 2015, 16:30]. http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=l 53286; България свалила израелски самолет заради контрабанда на сребро? [online], [viewed 17 March 2015, 16:32]. http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=224572
Shachor-Landau, Ch. The Judgment of the International Court of Justice in the Aerial Incident Case between Israel and Bulgaria. - Archives des Volkerrechts, 8, Bd. 3. H. (Marz 1960), p. 277 - 290; MacChesney, Br. Case Concerning the Aerial Incident of July 27th 1955 (Israel v. Bulgaria), Preliminary Objections. // The American Journal o f International Law, 1959, Vol. 53, No 4, p. 923 - 937; Aerial Incident of July 27, 1955: Israel v. Bulgaria. // Duke Law Journal, 1960, Vol. 9, No 2, p. 240 - 251.
Авторът благодари на Алексей Кальонски за оказаната помощ при превода на голяма част от тези документи, написани на френски език.
Това заглавие е заимствано от последното съобщение, изпратено от пилотите на самолета, което е получено няколко пъти от ръководството на въздушното движение в Атина около 5 часа и 37 минути сутринта. - Memorial submitted by the government of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. - International Court of Justice. Pleadings, oral arguments, documents. Aerial incident of 27 July 1955 (Israel v. Bulgaria; United States of America v. Bulgaria; United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland v. Bulgaria, p. 338. [online], [viewed 17 March 2015, 13:45]. PDF, 1,16 MB. http ://www. icj-cij .org/docket/files/37/9141.pdf?PHPSES SID=4dabb1£3718c9bc33f7aa7e4253f702d
Самолетът прелетява над Трън и оттам по маршрута Радомир - Станке Димитров - Благоевград - Петрич, като изминава общо 200 км на българска територия.
ДВИА, ф. 1, οπ. 1, а. е. 808, л. 120. Доклад на министъра на народната отбрана армейски генерал Петър Панчевски относно състоянието на противовъздушната отбрана на страната; ЦЦА, ф. 1 Б, оп. 6, а. е. 2629, л. 18. Доклад на министъра на народната отбрана армейски генерал Петър Панчевски относно състоянието на противовъздушната отбрана на страната.
ДВИА, ф. 1422, on. 1, а. е. 101, л. 163. Aux Autorites frontalieres Helleniques et Bulgares.
ЦЦА, КМФ 12, M.A.E. Archives Diplomatiques, EU-Europe 1949 — 1955. Bulgarie, vol. 44. Politique exterieure. Affaires de l’avion Israelien abattu. 28 Juillet - 2 Decembre 1955, p. 12.
Mircheva, Hr. Istoria na mezhdunarodnite otnoshenia v nay-novo vreme. Kniga parva. Sofia, Sofi-R, 2002, s. 578.
Gadzhev, Dr., Baruh, N. Polet 4H-AKS. 27 yuli 1955. Sofia, Trud, 2003.
Ognyanov, L. Diplomatsia na savremenna Bulgaria. Shumen, Episkop Konstantin Preslavski, 2006, s. 119.
Gruev, M. Vanshnata politika na Narodna republika Bulgaria i Studenata voyna. - V: NRB ot nachaloto do kraya. Pod obshtata red. na Iv. Znepolski. Sofia, Snela, 2011, s. 232.
Nedyalkov, D. Balgarskata aviatsia prez Studenata voyna. Sofia, Voenno izdatelstvo, 2001, s. 197 - 199; Istoria na balgarskata voenna aviatsia. Sofia, Voenno izdatelstvo, 2012, s. 369. V parvata kniga sa dopusnati nyakoi seriozni netochnosti. Otbelyazano e, che intsidentat s izraelskia samolet stava prez 1956 g., obarkan e modelat na balgarski te samoleti-iztrebiteli, kato vmesto „MiG-15" e napisano „MiG15-bis" i e posocheno, che katastrofata se sluchva v regiona na Yugoiztochna, vmesto Yugozapadna Bulgaria.
Grigorova, I. Balgaro-frenskite otnoshenia po vreme na prezidentstvoto na gen. Dyo Gol (1958 - 1969 g.). Sofia, Albatros, 2009, s. 111.
Melamed, V. Reys 402 ostana v zonata na zdracha.// Krile, 1991, № 12, s. 24.
Statiyata e publikuvana v dve otdelni izdania s malki razliki v sadarzhanieto. — Tsakov, Tsv. Vazdushnite pogromi: intrigi i istini. Balgarski militer MiG-ove otnovo sraziha izraelski tsivil Konsteleyshan. // Aerofanatik, № 2, 11 may 1992; № 3, 22 may 1992; Tragediyata „Konsteleyshan“ 38 godini po-kasno. Bog nikogo ne spasyava nasila. // Pogled, № 41, 11 okt. 1993; № 42, 18 okt. 1993.
Kovachev, P. 58 evrei ginat nad Rupite. 2 nashi iztrebitelya MiG-15 svalyat izraelski patnicheski samolet prez 1955 g. // 24 chasa, XIII, № 6 (4441), 7 yan. 2004; Versii za svalyaneto na izraelskia patnicheski samolet nad Rupite prez 1955 g.: Ot „zaradi agent na Mosad“ do „zaradi tsarcheto“. // 24 chasa, XIII, № 7 (4442), 8 yan. 2004; Mihaylov, B. Polet 4H-AKS. Kak Bulgaria e osadena da plashta po $8,292 za zaginalite patnitsi na svalen ot komunistite samolet, [online], [viewed 17 March 2015, 16:25]. http://www.bg-voice.com/articles/view/polet_4h-aks/2116/; Gergusheva, P. Edna tragedia v nebeto na Bulgaria 59 godini po-kasno. [online], [viewed 17 March 2015, 16:27]. http://btvnovinite.bg/gallery/bulgaria/obshtestvo/edna-tragediya-v-nebeto-na-balgariya-59-godini-po-kasno.html; Lazarova, B. Izraelski patnicheski samolet svalen u nas prez 1955 g. [online], [viewed 17 March 2015, 16:30]. http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=l 53286; Bulgaria svalila izraelski samolet zaradi kontrabanda na srebro? [online], [viewed 17 March 2015, 16:32]. http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=224572
Shachor-Landau, Ch. The Judgment of the International Court of Justice in the Aerial Incident Case between Israel and Bulgaria. - Archives des Volkerrechts, 8, Bd. 3. H. (Marz 1960), p. 277 - 290; MacChesney, Br. Case Concerning the Aerial Incident of July 27th 1955 (Israel v. Bulgaria), Preliminary Objections. // The American Journal o f International Law, 1959, Vol. 53, No 4, p. 923 - 937; Aerial Incident of July 27, 1955: Israel v. Bulgaria. // Duke Law Journal, 1960, Vol. 9, No 2, p. 240 - 251.
Avtorat blagodari na Aleksey Kalyonski za okazanata pomosht pri prevoda na golyama chast ot tezi dokumenti, napisani na frenski ezik.
Tova zaglavie e zaimstvano ot poslednoto saobshtenie, izprateno ot pilotite na samoleta, koeto e polucheno nyakolko pati ot rakovodstvoto na vazdushnoto dvizhenie v Atina okolo 5 chasa i 37 minuti sutrinta. - Memorial submitted by the government of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. - International Court of Justice. Pleadings, oral arguments, documents. Aerial incident of 27 July 1955 (Israel v. Bulgaria; United States of America v. Bulgaria; United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland v. Bulgaria, p. 338. [online], [viewed 17 March 2015, 13:45]. PDF, 1,16 MB. http ://www. icj-cij .org/docket/files/37/9141.pdf?PHPSES SID=4dabb1£3718c9bc33f7aa7e4253f702d
Samoletat preletyava nad Tran i ottam po marshruta Radomir - Stanke Dimitrov - Blagoevgrad - Petrich, kato izminava obshto 200 km na balgarska teritoria.
DVIA, f. 1, οπ. 1, a. e. 808, l. 120. Doklad na ministara na narodnata otbrana armeyski general Petar Panchevski otnosno sastoyanieto na protivovazdushnata otbrana na stranata; TsTsA, f. 1 B, op. 6, a. e. 2629, l. 18. Doklad na ministara na narodnata otbrana armeyski general Petar Panchevski otnosno sastoyanieto na protivovazdushnata otbrana na stranata.
DVIA, f. 1422, on. 1, a. e. 101, l. 163. Aux Autorites frontalieres Helleniques et Bulgares.
TsTsA, KMF 12, M.A.E. Archives Diplomatiques, EU-Europe 1949 — 1955. Bulgarie, vol. 44. Politique exterieure. Affaires de l’avion Israelien abattu. 28 Juillet - 2 Decembre 1955, p. 12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2017 Vanya Mihaylova
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Annual of Sofia University "St. Kliment Ohridski" - Faculty of History (GSU-IF).