Intercultural Education in the Museum

the Bulgarian Example

Authors

  • Mira Markova Faculty of History, Sofia University “St. Kliment Ohridski”
  • Elena Vitanova Department for Organization and Supervision, Ministry of Education and Science

DOI:

https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.106.329-348

Keywords:

cultural policies, intercultural education, ethnographic and historical museum

Abstract

Through its educational function, the Ethnographic and the Historical Museum at the beginning of the 2 1 st century are called to support the process of constructing a new spirituality based on tolerance in the perception of the otherness in its historical, confessional, social and cultural forms. In this regard, the intercultural perspective in the educational activities of the ethnographic and historical museum is a shared view, based on mutual knowledge, dialogue and interaction between cultures while preserving the identity of each of them. The role of these museums as part of the “national narrative” is also very important, but in the context of Bulgaria’s European orientation.

The article presents highlights from a study of the need and importance of modern intercultural educational programs for ethnographic and historical museums.

Conclusions from a functional analysis of the role of Bulgarian museums in intercultural dialogue in the period from 2012 to 2020 are presented. The analysis was performed using the qualitative study method.

In this context, the results of a study of the opinion of museum specialists and directors of ethnographic and historical museums in Bulgaria on the role of the museum for effective intercultural dialogue are interpreted. The in-depth interview method was used.

References

Колева, Ирина. Етнопсихологопедагогически проекции на социокултурната компе­ тентност на учителя. В :Мрежа за интеркултурен диалог и образование България - Турция. Наръчник за преподаватели. София: Формат Вижън, Сдружение „Движе­ ние Предтечи“, 2009.

Колева, Ирина. Етнопсихологически модел на образователното взаимодействие. София: РААБЕ България ЕООД, 2012, с. 65.

Маркова, Мира. Локални традиции в идентичността на малкия български град в края на XX - началото на XXI век (етноложко проучване по примера на Стрелча). В: ГСУ. ИФ, спец. Етнология, 2012, Т. 2, с. 33-58.

Маркова, Мира. Българското традиционно облекло и неговото представяне на пър­ вата руска етнографска изложба. В: Облеклото и езикът. Състав. М. Иванова, М. Димитрова, В. Алексова, Б. Вълчев. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2020, с. 177-188.

Мишкова, Иглика. Разказът за нацията в етнографските музеи на Балканите (по при­ мери от София, Белград, Загреб и Солен). В: Дебати в музеологията: Музеят отвъд нацията? Състав. Николай Вуков, Светла Казаларска, Иглика Мишкова. София: ИК Гутенберг, 2016, с. 129-158.Национална програма за развитие България 2020 [онлайн]. [Прегледан 19.02.2022]. Достъпно от: https://www.minfin.bg/bg/1394.

Национална програма за развитие България 2030 [онлайн]. [Прегледан 20.02.2022]. Достъпно от: https://www.minfin.bg/bg/1394 .

Национална стратегия за интеграция на ромите в Република България (2012 - 2020) [онлайн]. [Прегледан 19.02.2022]. Достъпно от: https://strategy.bg/ StrategicDocuments/View.aspx?Id=726.

НСИ. Участие на населението на възраст 25–64 години в културни дейности и съби­ тия [онлайн]. [Прегледан 1.02. 2018]. Достъпно от: https://www.nsi.bg

Програма за управление на Правителството на Република България за периода 2017 - 2021 г. [онлайн] [Прегледан 14.03.2022]. Достъпно от: https://www.strategy.bg/ StrategicDocuments/View.aspx?Id=1240

Радева, Мария. Училищното историческо образование в България (1878-1944). Ме- тодико-исторически анализ. София: ИК Гутенберг, 2008.

Радич, Степан. Възродена България. София: Военноиздателски комплекс „Св. Георги Победоносец“, 1993, с. 104.

Ракшиева, Светла. Експозицията - диалог с публиката. В: Виж кой говори. Комуни­ кационни и интерпретационни модели в музея. Състав. Лозинка Пейчева, Свет­ ла Казаларска. София: Академично издателство „Проф. Марин Дринов“, 2014, с. 62-67.

Съвет на Европа. Официален вестник на ЕС. С 169/11, 15 юни 2012. Falk, John H., Dierking, Lynn D. The Museum Experience. Washington, DC: Whalesba, 1992.

Falk, John H., Dierking, Lynn D. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making o f Meaning. Walnut Creek, CA: AltaMira Press, 2000.

Falk, John H., Dierking, Lynn D. Living in a Learning Society: Museums and Free-choice Learning [online], 2007/11/30, pp. 323-339. [Viewed 15.04.2018]. Available from: https://www.researchgate.net/publication/289574904_Living_in_a_Learning_Society_ Museums_and_Free-choice_Learning

Hein, Gericke. The Constructivist Museum. Journal for Education in Museums [online]. 1995, N 16, [Viewed 20.12.2019], pp. 21-23; Group for Education in Museums 1995. [Viewed 25.08.2005]. Available from: http://www.gem.org.uk/pubs/news/hein1995. html

Hein, Gericke. Learning in the Museum (1st ed.). Routledge, 1998. [Viewed 15.04. 2018]. Available from: https://doi.org/10.4324/9780203028322.

Hein, Gericke. The significance of constructivism for museum education. Paper prepared for ICOM/CECA, Israel. 26 October 1991.

Koleva, Irina. Etnopsihologopedagogicheski proektsii na sotsiokulturnata kompe­ tentnost na uchitelya. V :Mrezha za interkulturen dialog i obrazovanie Bulgaria - Turtsia. Narachnik za prepodavateli. Sofia: Format Vizhan, Sdruzhenie „Dvizhe­ nie Predtechi“, 2009.

Koleva, Irina. Etnopsihologicheski model na obrazovatelnoto vzaimodeystvie. Sofia: RAABE Bulgaria EOOD, 2012, s. 65.

Markova, Mira. Lokalni traditsii v identichnostta na malkia balgarski grad v kraya na XX - nachaloto na XXI vek (etnolozhko prouchvane po primera na Strelcha). V: GSU. IF, spets. Etnologia, 2012, T. 2, s. 33-58.

Markova, Mira. Balgarskoto traditsionno obleklo i negovoto predstavyane na par­ vata ruska etnografska izlozhba. V: Oblekloto i ezikat. Sastav. M. Ivanova, M. Dimitrova, V. Aleksova, B. Valchev. Sofia: Universitetsko izdatelstvo „Sv. Kliment Ohridski“, 2020, s. 177-188.

Mishkova, Iglika. Razkazat za natsiyata v etnografskite muzei na Balkanite (po pri­ meri ot Sofia, Belgrad, Zagreb i Solen). V: Debati v muzeologiyata: Muzeyat otvad natsiyata? Sastav. Nikolay Vukov, Svetla Kazalarska, Iglika Mishkova. Sofia: IK Gutenberg, 2016, s. 129-158.Natsionalna programa za razvitie Bulgaria 2020 [onlayn]. [Pregledan 19.02.2022]. Dostapno ot: https://www.minfin.bg/bg/1394.

Natsionalna programa za razvitie Bulgaria 2030 [onlayn]. [Pregledan 20.02.2022]. Dostapno ot: https://www.minfin.bg/bg/1394 .

Natsionalna strategia za integratsia na romite v Republika Bulgaria (2012 - 2020) [onlayn]. [Pregledan 19.02.2022]. Dostapno ot: https://strategy.bg/ StrategicDocuments/View.aspx?Id=726.

NSI. Uchastie na naselenieto na vazrast 25–64 godini v kulturni deynosti i sabi­ tia [onlayn]. [Pregledan 1.02. 2018]. Dostapno ot: https://www.nsi.bg

Programa za upravlenie na Pravitelstvoto na Republika Bulgaria za perioda 2017 - 2021 g. [onlayn] [Pregledan 14.03.2022]. Dostapno ot: https://www.strategy.bg/ StrategicDocuments/View.aspx?Id=1240

Radeva, Maria. Uchilishtnoto istorichesko obrazovanie v Bulgaria (1878-1944). Me- todiko-istoricheski analiz. Sofia: IK Gutenberg, 2008.

Radich, Stepan. Vazrodena Bulgaria. Sofia: Voennoizdatelski kompleks „Sv. Georgi Pobedonosets“, 1993, s. 104.

Rakshieva, Svetla. Ekspozitsiyata - dialog s publikata. V: Vizh koy govori. Komuni­ katsionni i interpretatsionni modeli v muzeya. Sastav. Lozinka Peycheva, Svet­ la Kazalarska. Sofia: Akademichno izdatelstvo „Prof. Marin Drinov“, 2014, s. 62-67.

Savet na Evropa. Ofitsialen vestnik na ES. S 169/11, 15 yuni 2012. Falk, John H., Dierking, Lynn D. The Museum Experience. Washington, DC: Whalesba, 1992.

Falk, John H., Dierking, Lynn D. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making o f Meaning. Walnut Creek, CA: AltaMira Press, 2000.

Falk, John H., Dierking, Lynn D. Living in a Learning Society: Museums and Free-choice Learning [online], 2007/11/30, pp. 323-339. [Viewed 15.04.2018]. Available from: https://www.researchgate.net/publication/289574904_Living_in_a_Learning_Society_ Museums_and_Free-choice_Learning

Hein, Gericke. The Constructivist Museum. Journal for Education in Museums [online]. 1995, N 16, [Viewed 20.12.2019], pp. 21-23; Group for Education in Museums 1995. [Viewed 25.08.2005]. Available from: http://www.gem.org.uk/pubs/news/hein1995. html

Hein, Gericke. Learning in the Museum (1st ed.). Routledge, 1998. [Viewed 15.04. 2018]. Available from: https://doi.org/10.4324/9780203028322.

Hein, Gericke. The significance of constructivism for museum education. Paper prepared for ICOM/CECA, Israel. 26 October 1991.

Published

21.12.2023

How to Cite

Markova, M., & Vitanova, E. (2023). Intercultural Education in the Museum: the Bulgarian Example. ГСУ.ИФ, 106(1), 329–348. https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.106.329-348