Archives

  • vol31

    Annual of Sofia University "St. Kliment Ohridski" - Faculty of Journalism and Mass Communication
    Vol. 31 No. 1 (2023)

    СЪДЪРЖАНИЕ

    Анета Милкова – Медийният плурализъм като рефлексия на политическата

    система и нормативната уредба в България.......................................................5

    Грета Дерменджиева – Бъдещето на обучението и обучението на

    бъдещето..............................................................................................................21

    Кирил Янев – Методика за измерване на мултимедийна ефективност и

    комуникативна компетентност в журналистиката.......................................43

    Мария Кръстева – Нови PR похвати в неконвенционалния енергиен сектор....59

    Моника Димитрова – Насърчаване на четенето в дигитална среда.

    Национални кампании и фактори на влияние.............................................81

    Никола Вангелов – Политическият плакат през социализма в България

    (1944 – 1989).......................................................................................................97

    Tsvetelina Dzhambazova – Role of Social Networks during the Protests in Iran in

    2022...........................................................................................................137

    Цветелина Якимова – Еволюцията на домашното кино до стрийминг

    платформите и техните стратегически медиаморфози в контекста на

    интензивната конкурентна среда...................................................................157

    НОВИ КНИГИ.............................................................................................................183

    Веселина Вълканова – Социализацията на фотографския образ в книгата на

    Антоан Божинов „Фотографският образ в комуникационен контекст“.....183

    АВТОРИ.......................................................................................................................187

     

    CONTENTS

    Aneta Milkova – Media Pluralism as a Reflection of the Political System and the

    Regulatory Framework in Bulgaria.......................................................................5

    Greta Dermendjieva – The Future of Learning and the Learning of the Future...........21

    Kiril Yanev – Methodology for Measuring Multimedia Effectiveness and

    Communicative Competence in Journalism......................................................43

    Maria Krasteva – Innovative PR Techniques for Non-conventional Energy Sector........59

    Monika Dimitrova – Encouraging Reading in a Digital Environment. National

    Campaigns and Influencing Factors....................................................................81

    Nikola Vangelov – The Political Poster in Socialist Bulgaria (1944-1989)..................97

    Tsvetelina Dzhambazova – Role of Social Networks during the Protests in Iran in

    2022...........................................................................................................137

    Tsvetelina Yakimova – The Evolution of Home Cinema to Streaming Platforms

    and their Strategic Mediamorphosis in the Context of the Intense

    Competitive Environment..................................................................................157

    NEW BOOKS...............................................................................................................183

    Vesselina Valkanova – The Socialization of the Photographic Image in Antoan

    Bozhinov’s book “The Photographic Image in a Communication Context”.....183

    AUTHORS……………………....................................................................................187

  • Годишник на Факултета по журналистика и масова комуникация. Т. 30. Медии и комуникации. Научна библиография 1990 - 2022 г. 70 години висше образование по журналистика в България,
    Vol. 30 No. 1 (2022)

    Представена е първата тематична библиография на научни публикации на университетски преподаватели и изследователи в България по конкретни теми - комуникации, медии, журналистика, публични комуникации и издателска дейност. За първи път е очертан периметърът на научната основа на образованието на журналистите и другите медийни и комуникационни професии в България от началото на демокрацията през 1990 г. до 2022 г. Трябва да се отбележи, че във всички бивши социалистически страни в Европа периодът на обучение по журналистика след 1990 г. се счита за по-важен. Методологическата теза, която се преследва, е тази за осмислянето на библиографията като кумулативна книга с кондензирани знания за дадена област на живота и като посредник в обществото на знанието.

  • Annual of Sofia University "St. Kliment Ohridski" - Faculty of Journalism and Mass Communication
    Vol. 29 No. 1 (22)

    СЪДЪРЖАНИЕ

    Ваня Сухарова-Радева. Фалшиви новини и дезинформация в българската медийна среда през призмата на три платформи за проверка на фактите 5
    Грета Дерменджиева. Урок по време на пандемия или две години самота: Социални измерения на кризата с Ковид-19 в сферата на българското образование 21
    Зарина Василева. Социални измерения на инфодемията и реанимационната роля на журналистиката 43
    Йотка Панчева. Рамкираното послание на визуалния разказ в традиционните и онлайн медии 67
    Лора Симеонова. Сблъсъкът на инфлуенсърите: COVID-пандемията в ехо-стаите на българския „Фейсбук“ 81
    Никола Вангелов. Печатната реклама в България между двете световни войни (1919–1939) 109
    Росица Славова. Потребителски нагласи към фалшивите новини и информацията в социалните медии след третата вълна на коронавирус кризата 137
    Атанас Лозанов. Изкуственият интелект между новото медийно изкуство и човека-артист 169

    CONTENTS

    Vania Suharova-Radeva. Fake news and misinformation in the Bulgarian media environment through the prism of three fact-fi nding platforms 5
    Greta Dermendjieva. Lessons in the Time of Pandemic or Two Years of Solitude: Social Dimensions of the COVID-19 Crisis in the Field of Bulgarian Education 21
    Zarina Vasileva. Social dimensions of infodemic and the resuscitation role of journalism 43
    Yotka Pancheva. The framed message of the visual story in traditional and online media 67
    Lora Simeonova. The Clash of Infl uencers: COVID-19 Pandemic in the Echo Chambers of Bulgarian “Facebook” 81
    Nikola Vangelov. Print advertising in Bulgaria between WW1 and WW2 (1919–1939) 109
    Rositsa Slavova. User attitudes towards fake news and information on social media after the third wave of the coronavirus crisis 137
    Atanas Lozanov. The artifi cial intelligence between new media art and human artist 169

  • Annual of Sofia University „St. Kliment Ohridski”, Faculty of Journalism and Mass Communication
    Vol. 24 No. 1 (2017)

    СЪДЪРЖАНИЕ
    ПРЕПОДАВАТЕЛИ
    Веселина Вълканова – Гещалт психология и уеб дизайн – принципи, закони, практики
    Грета Дерменджиева – Неформални методи на обучение във висшето образование 23
    Мария Дееничина – Миналото в настоящето 47
    Никола Вангелов – Архетипът за силните и слабите при комуникацията във фейсбук 81
    Ралица Ковачева – Брекзит – можехме ли да го предвидим? 91
    Светлозар Кирилов – Отношенията между бежанци и американци в Сиракюз, щата Ню Йорк 109
    Светослава Ковачева – Съвременни тенденции на събитийните комуникации 127
    Ясен Бориславов – Сава Доброплодни и списание „Нова българска пчела“ (1887-1888) 139
    ДОКТОРАНТИ
    Антоан Божинов – Задният двор на социализма в работите на четирима български фотографи от 80-те години на XX век 151
    Генка Георгиева – „Словото на омразата“ в процесите на изграждане и утвърждаване на етническата идентичност 171
    Георги Александров – Облагането с ДДС на доставката на електронни книги в законодателството на Европейския съюз 185
    Десислава Колева – Публична комуникация и публичен диалог за разумна фискална политика 205
    Евелина Гечева – Журналистиката на Данаил Крапчев преди Балканската война 223
    Елена Гришева – Бежанците в мрежата – игра на крайности 239
    Ивелина Ватова – Геокомуникацията: технология на силата в мрежовото общество 253
    Кристина Баксанова – Подходи в отразяването на теми от Западните Балкани 271
    Кристина Деспотова – PR и социалните мрежи 293
    Лилия Илиева – Различният глас – белег за звездност 3074
    Лора Симеонова – Фалшиви новини, истинска победа – възходът на Доналд Тръмп и кибер-партизаните 315
    Мая Стоянова – Български типографски практики в текстовия дизайн на буквара и читанката за първи клас през ХХ век 339
    Силвия Димитрова – PR на Евроинтеграционния процес 365
    Таня Илиева – Особености в печатната реклама на XX век 381
    НОВИ КНИГИ 399
    АВТОРИ 
    CONTENTS
    LECTURERS
    Vesselina Valkanova – Gestalt psychology and web design – principles, laws, practices 7
    Greta Dermendjieva – Non-formal teaching methods in higher education 23
    Maria Deenitchina – Past in the present day 47
    Nikola Vangelov – The archetypes of the weak and strong in Facebook communication 81
    Ralitsa Kovacheva – Brexit – could we have foreseen it? 91
    Svetlozar Kirilov – Relations between refugees and americans in Syracuse, New York 109
    Svetoslava Kovatcheva – Modern trends in event communications 127
    Yassen Borislavov – Sava Dobroplodni and the „New bulgarian bee“ journal (1887-1888) 139
    DOCTORAL STUDENTS
    Antoan Bojinov – The Backyard of socialism in the works of four bulgarian photographers from the 1980s 151
    Genka Georgieva – Hate speech in ethnic identity formation and confirmation processes 171
    Georgi Alexandrov – Application of VAT to the supply of electronic books in the European Union legislation 185
    Desislava Koleva – Public communication and public dialogue for prudent fiscal policy 205
    Evelina Gecheva – Journalism of Danail Krapchev before the Balkan war 223
    Elena Grisheva – Refugees into the network – game of extremes 239
    Ivelyna Vatova – Geocommunication: technology of power in the network society 253
    Kristina Baxanova – Approaches to covering Western Balkans 271
    Kristina Despotova – PR and the social media 293
    Lilia Ilieva – Different voice – a sign of celebrity 307
    Lora Simeonova – Fake news, real victory – the rise of Donald Trump and hyper-partisan sites 315
    Maya Stoyanova – Bulgarian typographic practices of text design, observed in the 20th century primer and 1st grade reader 339
    Silvia Dimitrova – PR of the European integration 365
    Tanya Ilieva – Characteristics of print advertising in the 20th century 381
    NEW BOOKS 399
    AUTHORS 41

  • Annual of Sofia University „St. Kliment Ohridski”, Faculty of Journalism and Mass Communication
    Vol. 23 No. 1 (2016)

    СЪДЪРЖАНИЕ

    ПРЕПОДАВАТЕЛИ
    Веселина Вълканова – Водещи тенденции в уеб дизайна на медиите онлайн 7
    Здравка Константинова – Из типологията на българския всекидневник в междувоенния период 21
    Мария Дееничина – Образът на жените в ежедневния печат 61
    Мария Попова – Литературната журналистика на Ориана Фалачи 73
    Росица Славова – Журналистическите жанрове в онлайн средата – нива и типологизация на трансформации 95
    Ясен Бориславов – Вестник „Изток“ като летописна хроника на град Сливен в десетилетието между 1934 и 1944 година 105
    ДОКТОРАНТИ И ДИПЛОМАНТИ
    Антоан Божинов – Документалната фотография – от факта до истината 115
    Боян Иванович – Технологичната журналистика като огледало на съвременната социална реалност 137
    Георги Кирилов – Методи за усилване на комуникационния ефект чрез допълнителни сигнификации в типографските пространства 151
    Гергана Маркова – Игри на реклама: реклама и видео игри 167
    Дарина Кахраманова – Рейтинг на университетите в международните класации 183
    Деница Генчева – Билингвизъм и диглосия в социалните мрежи 195
    Деян Енев – Радикалният избор на писателя като ипостас на истината 217
    Екатерина Титова – Блоговете за култура в българското онлайн пространство 225
    Зина Соколова – Медиите в порочния кръг на груповите автостереотипи – фактор за обществен нихилизъм 239
    Ива Иванова – Стилистични функции на звуковите конфигурации в рекламните текстове за мода 255
    Мартина Павлова – Невербалната комуникация в контекста на манипулационния политически инструментариум 277
    Надежда Митева – Цифровата наземна телевизия – състояние и предизвикателства 283
    Невена Любенова – Качество в медиите – критерии за оценка и ориентири за маркетингова политика 297
    Нони Каменова – Реторика в социалните мрежи – комуникационни модели, дискурси и перформативност в политическия контекст „робство съжителство“ 313
    Рослава Куманова – „ВИП БРАДЪР“ 2014 – ценностите на участниците и как зрителите припознаха себе си в тях 335
    Стоян Генов – Законът за печата от 1921 г и медийната среда 357
    АВТОРИ

    CONTENTS

    LECTURERS
    Vesselina Valkanova – Leading web design trends in online media 7
    Zdravka Konstantinova – Typology of bulgarian daily in the interwar period 21
    Maria Deenitchina – The image of women in everyday newspapers 61
    Maria Popova – Literary journalism of Oriana Fallaci 73
    Rositsa Slavova – Journalistic genres in online environment – levels and typology of transformations 95
    Yassen Borislavov – Newspaper east as chronicle of Sliven in the decade between 1934 and 1944 105
    DOCTORAL STUDENTS
    Antoan Bojinov – Documentary photography – from the fact to the truth 115
    Boyan Ivanovic – Techology journalism as contemporary social reality mirror 137
    George Kirilov – Approaches for the enhancement of communication effect via additional significations in typographic fields 151
    Gergana Markova – Games of advertising: advertising trough video games 176
    Darina Kahramanova – The world universities rankings 183
    Denitsa Gencheva – Bilingualism and diglossia in the social networks 195
    Deyan Enev – The „radical choice“ of the writer as hypostases of the truth 217
    Ekaterina Titova – Culture blogs in Bulgarian online space 225
    Zina Sokolova – Media in the vicious circle of group autostereotypes – factor for social nihilism 239
    Iva Ivanova – Stylistic functions of the phonic configurations in the fashion advertisement 255
    Martina Pavlova – The nonverbal communication in the context of political manipulation tools 277
    Nadejda Miteva – Digital terrestrial television – status quo and challenges 283
    Nevena Lyubenova – Quality in the media – evaluation criteria and marketing-oriented policy 297
    Noni Kamenova – Social networking rhetoric – communication models, discourses and performativity in the political context „thrall-coevality“ 313
    Roslava Kumanova – „Celebrity BIG BROTHER“ 2014 – The values of the participants and how the audience recognized their selves in them 335
    Stoyan Genov – The press law from 1921 and media environment 357
    AUTHORS 383